歌聴クブログ@遥

日本語以外の歌詞の歌を紹介するブログです

MENU

God only knows(神のみぞ知るセカイ)

本日は神のみぞ知るセカイのGod only knowsを和訳してみます。
今回改めて聞いてみたら8分もある歌でした。ビックリです。

www.youtube.com


しっかり意味を持った8分の歌詞なので、歌詞を追いながら聴いていくととても素敵な歌ですよ。


(私が見ているもの、これは現実でしょうか)
What I'm seeing......Is it real ?
(私が感じているもの、これは現実でしょうか)
What I'm feeling......Is it real ?
(私がやっていること、これは現実でしょうか)
What I'm doing......Is it real ?

(好奇心を満たすことに後悔などしません)
There is no regrets, satisfy my curiosities
(私の可能性を探ることを新しい世界は待っています)
There is a new world waiting, explore my possibilities
(私の才を高める保証などありません)
There is no guarantee, just improve my abilities
(あなた自身の人生を歩んでください)
Go ahead with your own life
(最善の選択をして、優先順位を決めるのです)
There is a choice to make, setting the right priorities
(あなたの視界に希望は見えていますか)
Is there any hope in your sight ?

(あなたはいつだって唯一、だから力を感じて)
You will always be the one, so feel the power
(そして、陽は昇るということを知るべきです)
And you should know the sun comes up
(あなたの為に)
... For you

(好奇心を満たすことに後悔などしません)
There is no regrets, satisfy my curiosities
(私の可能性を探ることを新しい世界は待っています)
There is a new world waiting, explore my possibilities
(私の才を高める保証などありません)
There is no guarantee, just improve my abilities
(最善の選択をして、優先順位を決めるのです)
There is a choice to make, setting the right priorities

(あなたが出来る最善は何でしょう)
What is the best you can do ?
(あなたはどのように動くべきでしょう)
How can you do ?

(先日、私は座り込んで考えていた)
I was sitting and thinking the other day
(もし私が失敗しても、私自信の情熱を捨て去る事はないでしょう)
If I fail, I won't throw my passion away

(あなたが出来る最善は何でしょう)
What is the best you can do ?
(あなたはどのように動くべきでしょう)
How can you do ?

(ただ諦める事が唯一の方法ではない)
Just 'cause giving up is not the only way
(何をしてでも、兎に角やってみます)
No matter how it's gonna be, I'll try it anyway

(あなたが出来る最善は何でしょう)
What is the best you can do ?
(あなたはどのように動くべきでしょう)
How can you do ?

(愛とは甘い幻想のようで)
Love is such a sweet illusion
(共に行きましょう)
Let's come together
(私は想像を止められません)
Can't seem to stop my imagination
(永遠に続けましょう)
Goes on forever
(なんて馬鹿げた状況でしょうか)
What a ridiculous situation
(別の問題で)
Another matter
(しかし私は否定できません、私は狡猾な誘惑に直面しています)
But I can't deny, I'm faced with a tricky temptation

(変化し続ける世界の中)
In the world that keeps on changing
(私はわかりません、何故私の心が痛むのでしょう)
Don't know why my heart is aching
(操作を進めて、躊躇うことなんて無いです)
Gotta handle it, no more hesitation
(後戻りなんてできないのです)
There can be no turning back

(神だけが知っている)
God only knows
(私の心は風のように自由である)
"My mind is as free as the wind
(しかし今、私がすべきなのは、恋に落ちる事である)
But now what I should do is to fall in love"

(神だけが知っている)
God only knows
(私はリアルなんて要らない)
"I don't need that kind of real things
(迷宮の中で迷子になったような感じ)
Feels like I'm lost in the labyrinth"

(神だけが知っている)
God only knows
(そこには確実に人生の意味がある)
"There must be the meaning of life
(どういうわけか、予想しなかった出来事が私を高揚させる)
Somehow unexpected happenings thrill me"

(神だけが知っている)
God only knows
(信じているのは私自信と私の夢だけ)
"Just believe in myself and my dream
(誰もがヒーローにもヒロインにもなることができる)
Anyone could be a hero and heroine"

(神だけが知っている)
God only knows
(それを乗り切るのは簡単ではない)
"Though it's not so easy to get through
(私はここに居る、私は物事が描いた通りの道を辿ると確信している)
Here I am, I'm sure that things will go my way"

(神だけが知っている)
God only knows
(私の心は風のように自由)
"My mind is as free as the wind
(しかし、今私がすべきは恋に落ちる事)
But now what I should do is to fall in love"

(神だけが知っている)
God only knows
(私はリアルなんて要らない)
"I don't need that kind of real things
(迷宮の中で迷子になったような感じ)
Feels like I'm lost in the labyrinth"

(あなた自身の幸せは、あなたが見つけられる)
Your own happines, you can find it

(神だけが知っている)
God only knows
(そこには確実に人生の意味がある)
"There must be the meaning of life
(どういうわけか、予想しなかった出来事が私を高揚させる)
Somehow unexpected happenings thrill me"

(あなたの限りなさを、あなたは感じる事が出来る)
Your infinity, you can feel it

(神だけが知っている)
God only knows
(信じているのは私自信と私の夢だけ)
"Just believe in myself and my dream
(誰もがヒーローにもヒロインにもなることができる)
Anyone could be a hero and heroine"

(その時を、あなたは掴み取ることが出来る)
Opportunity, you can take it

(神だけが知っている)
God only knows
(それを乗り切るのは簡単ではない)
"Though it's not so easy to get through
(私はここに居る、私は物事が描いた通りの道を辿ると確信している)
Here I am, I'm sure that things will go my way"

(未来へ向けて、あなたはそれを作ることができる)
Toward the future, you can make it

(航海、あなたは船旅をしている)
Sailing, you're sailing away
(そして今風が吹いて、あなたを連れて行く)
And now it's blowing, breeze will take you away

(私の魂が高鳴っている)
I feel that my spirits rise
(私は生き残って、生き残り続ける)
I will survive and just stay alive
(一人を楽しむ、孤独はそれ程悪くはない)
Enjoy being alone, the isolation is not always so bad
(別の日になり、月日が過ぎ去っていく)
Another day has gone by, every day goes by
(空には明るい明日への架け橋がかかっている)
In the sky, there'd be a bridge to a bright tomorrow

(あなたは宝物を見つけるでしょう)
You will find your treasure
(そして喜びを分かち合う)
and share your pleasure
(伝えておきましょう)
Let me tell you...

(あなたのビジョン、夢、生き続ける魂)
Just keep your vision, your dream, and your soul alive
(あなたがそうあるように、私はいつもあなたの傍に居る)
Be as you are, I will always be right by your side

(私の愛と人生について考えて)
Think about my love and my life
(不明瞭な世界の中、自分と向き合って)
In an uncertain world, face to face with myself
(進化を続ける、来る日も来る日も、一歩一歩)
Continue to make progress, day by day and step by step
(気持ちよさを感じる)
I've got a good feeling
(だから挑戦し続けて、人生は続く)
So I'm gonna keep on trying, life will go on......


途中から雰囲気が変わったりするので面白い歌です。

ちなみに、神のみぞ知るセカイはラブコメ系作品です。
ギャルゲーマニアで創作上の女子にしか興味が無い主人公が、そこにやってきた悪魔と共に地獄から逃げてしまった「駆け魂」を捕まえる仕事をこなすようなストーリーです。
駆け魂を捕まえるには相手と恋しなければいけないのですが、主人公は上記の通り創作上の女子にしか興味が無いため・・・()

www.youtube.com


ギャルゲーの女子しか攻略したことがない主人公が現実の女子を攻略していく感じが面白い作品です。
なんというか、背中が痒くなるようなラブコメ展開多めで、そういう系が好きな人なら要所要所でニヤニヤしながら観られると思いますよ。

それでは、最後まで読んでいただきありがとうございました。


参考


God only knows

アニメ神のみぞ知るセカイ