歌聴クブログ@遥

日本語以外の歌詞の歌を紹介するブログです

MENU

Song of MANA(聖剣伝説Legend of MANA)

今回は聖剣伝説Legend of MANASong of MANAを紹介させていただきます。
人気の高い聖剣伝説シリーズの中でも特に有名な作品ですが、ゲーム中の村の音楽などもすごく良いものが揃っていますよ。

www.youtube.com


使われているのはスウェーデン語です。グーグル先生の力を借りながら翻訳です。


(私は懐かしい声を聞いきました)
Jag hörde en nostalgisk
(どこか遠くで歌われている)
Sång någonstans långt borta
(それでも私の心深くに響く若々しい力)
Den rörde djupt I mitt hjärta en ung styrka
(人生について語る歌)
Talade om livets sång

(私があなたから生まれ、還っていく)
Jag är född av dig och jag kom tillbaks
(優しくも残酷でもある歌の中に仕舞われ)
Sluten I en sång, både vänlig och grym
(私の生は廻って)
Mitt live tog en vändning
(私はまた生まれるのです)
Jag är född på nytt

(私はあなたの側へ急ぎます)
Skyndar mig för att få vara dig nära
(幾度も幾度も、私は憧れます)
Om och om igen, längtar jag
(あなたの後を急いで)
Efter dig jag skyndar mig
(あなたの側にいるために)
För att få vara dig nära
(幾度も幾度も、私はあなたに憧れるのです)
Om och om igen, längtar jag efter dig

(私が憧れているのはダイヤモンドではありません)
Min längtan ej nån diamant
(ただの白濁りのクリスタル)
Bara en linten kristall
(砂漠の砂の1つ、海の水の1滴)
Ett sandkorn i öknen, en droppe i havet

(でも、誇りを持って向かいます)
Men med högmod, kommer jag

(季節は巡り巡る)
Åstider kommer och går
(私はそれに従い歩いていきます)
Och jag följer i samma spår
(私が求めるのは眠る事)
Allt jag vill är att sova,
(あなたの夢に包まれて)
Omfamnad i din sång
(私が求めるのは待つ事)
Allt jag vill är att vänta,
(夢の中で憧れるあなたに寄り添って)
Kura ihop i en dröm jag följer min längtan till dig

(風に乗ってあなたの歌が響く)
Satt ridande på en vind ekar långt din sång
(波に打たれて、あなたに向かって)
Kastad av vågor, svallar ja mot dig

(若々しい力)
Ung energi
(懐かしい歌)
En nostalgisk sång
(心の中に貴方の笑顔を抱いて)
Ditt leende jag håller så nära I hjärta

(私は旅を続けます)
Och jag fortsätter min färd

(時間が足りない、急がないといけない)
Det är ont om tid, jag måste skynda
(私は自由だと思っていたけれど)
Mig trodde att jag var fri,
(過去にとらわれていないと思っていたけれど)
Fri från det förflutna
(でも色とりどりの思い出が)
Men mångfärgade minnen
(私の奥深くに咲いています)
Blommar djupt i mig
(あなたに届き、溶かします)
Åntiglen, åntiglen når jag dig

(私の本当を聞いて、私の夢を見て)
Hör min sanning och se min dröm
(私の美しい夢を)
Min vackra dröm

(季節は巡り巡る)
Åstider kommer och går
(私はそれに従い歩いていきます)
Och jag följer i samma spår
(私は自由だと思っていたけれど)
Mig trodde att jag var fri,
(過去にとらわれていないと思っていたけれど)
Fri från det förflutna
(私の奥深くに咲いています)
Blommar djupt i mig
(私に届き、溶かします)
Åntiglen, åntiglen når jag


聖剣伝説Legend of MANAは随分前のゲームなのですが、今見ても綺麗だと思えるグラフィックと雰囲気がある作品だと思います。本当にドット絵の偉大さが良く分かります。

今月の終わりあたりにリマスタリー版が出るのですが(実はそれを知って今回の歌を思い出したのです)それでもオリジナルのグラフィックの方が雰囲気があると思ってしまうのは私が単にドットゲー好きだから、というだけではない気がします。

www.youtube.com



リマスタリー版は恐らくはグラフィックや音楽はもちろんのこと、ゲームシステムなどが以前より改善された作品になるのでしょうかね。

ファンとしては雰囲気はそのままで現代の方々が古き良きゲームに触れられる作品になってくれることを願うばかりですが、Legend of MANA本当に名作なので、是非とも手に取っていただけると嬉しいです。

それでは、最後まで読んでいただきありがとうございました。

参考


Song of MANA

ゲーム聖剣伝説Legend of MANA